Wednesday, April 3, 2013

Cuba bayangkan aku jadi pak yet Cikgu Pa kerana nak jugak jadi calon!

Kalaulah ada barang sehalus kuman keyakinan saya kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), langsung tak ada dah sehalus apa pun lagi bila TMI 2/4/13 melaporkan berita bertajuk "EC working hard to ensure free, fair election: Najib".

Cuba bayangkan bila kepala perompak mengiktiraf polis kerja keras untuk pastikan penguatkuasaan undang-undang yang adil dan bersih. Cuba bayangkan bila Israel bersetuju berdamai. Ingat Israel nak setuju berdamai kalau terma perdamaian tak menguntungkan depa?!

Bila kepala-kepala SPR semakin hari semakin terbukti tak habis-habis bercakap dengan ayat-ayat yang jelas memihak kepada Umno Barisan Nasional (BN), tak mungkin akan berlaku fair and free election di bawah SPR.

Jangankan sekarang ketika kuasa Umno BN berada dalam keadaan paling terancam, sejak dari dahulu lagi SPR langsung tidak boleh dipercayai mengendalikan pilihan raya dengan bersih dan adil. 

Cuba minta bekas Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman bersumpah dengan kalimah sumpah yang diajarkan oleh Islam dan kemudian berkata "saya tak buat apa-apa yang menguntungkan Datuk Seri Najib Tun Razak di Kawasan Parlimen Pekan pada Pilihan Raya Umum 1999"!

Selagi SPR diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri, tak kira siapa pun dan dari parti mana pun Perdana Menteri, jangan harap boleh berlaku pilihan raya yang bersih dan adil. Perdana Menteri dari parti mana pun tak boleh percaya.

SPR mesti diletakkan di bawah satu Jawatankuasa Khas Parlimen yang dianggotai secara saksama oleh Ahli-Ahli Parlimen dari semua parti.

Musim menjelang pilihan raya ni jugak kita dengar banyak yang sakit jiwa dan 90 peratus gila kerana tak dapat jadi calon pilihan raya atau kerana nak jadi calon. Ada yang sanggup jadi pecacai orang berpengaruh dalam parti masing-masing kerana nak jugak jadi calon.

Ca bayangkan aku ni jadi pak yet tegar Datuk Mustafa Ali sebab gian sakan nak jadi calon. Kalau aku buat kerja kurang ajaq tu, anjin babi lagi mulia dari aku!
 

8 comments:

  1. AS SALAM
    Dapat aku rasakan maksud tersirat di hati Pak bakaq, manusia kadang2 menjadi pelupa,kadang2 menjadi terlalu kuat ingatan. Dan kadang2 jadi macam hilang ingatan terus.Kita bercakap tentang perinsip dalam kehidupan dan perjuangan, samada kita ikhlas atau semata untuk menarik perhatian orang yang kita adalah pejuang di kalangan marhaen.
    Sejarah yang di perlihatkan di dunia ini bagaimana pejuang2 hebat walau pun bukan dari mereka yang Islam sekadar berapa nama, ghandi,mandela, guveara,presiden uruguay mereka adalah pejuang tulin yang berpegang pada nilai sebuah perjuangan dengan memahalkan harga diri yang tak boleh di beli langsung atau tak mampu di beli kerana terlalu mahal nilai sebuah prinsip.
    kadang2 aku juga jadi pening bila ada pemimpin yang di lihat hebat
    sebenarnya seperti peminta sedekah nak dapat makan ,mudah tewas mentalnya bila terlalu ingin nak jadi calun.
    Malu aku tengok bila Lim kit Siang dan Timbalan nya buat keputusan meninggalkan kerusi menang kekerusi kalah,
    Ada ke pemimpin Pas yang berani buat macam tu? Yang dok cakap mulia mati syahid pun belum tentu sanggup tinggalkan kerusi menang kekerusi kalah.
    Ya mungkin kalau jadi pun husam dan din ayob berpindah kekerusi yang PAS kalah, tapi yang lain tu macamana? Sanggup kah presiden PAS sendiri,hatta mat sabu dan ketua dewan ulama dan yang lain2 bertindak seperti Parti tak Islam macam DAP.
    Dalam politik orang melihat kita kalah dalam kawasan kalah tak jadi soal yang kita bimbang kita kalah di kawasan menang.

    ReplyDelete
  2. hahaha...terbaik la pak bakaq!...ada yg x tersenarai dah jadi calon siap ngadap naik ke atas jumpa pemimpin2 tertentu dan akhirnya di calonkan semula...Mat Sabu mungkin bole jelaskan. Makin hampir dgn kemenangan makin besar cabarannya. Yg terbesar adalah cabaran di antara diri dan nafsu, akal dan minda.

    ReplyDelete
  3. anak muda benci UMNOApril 3, 2013 at 9:04 AM

    kepada salahaudin ayob yang berani bertanding di kawasan kubu umno,dan husam di putrajaya andalah harapan untuk PAS masa depan,
    Pada hero kita Mat sabu ,hati2lah! kalau benar lah anda bertanding di Pendang kawasan yang orang menang kurang majorati pon sudah di kira gagal.
    Tengok cara bang mat sabu kita ceramah dan di lihat hebat mempertahankan prinsip perjuangan PAS ,ingat dia yang nak istihar berani jadi calun di johor, rupa2nya Lim n gang yang berani cakap berani buat .

    ReplyDelete
  4. Ketua Dewan Ulama Pas kena luluskan dulu apa2 pon.

    ReplyDelete
  5. pak malau puchungApril 3, 2013 at 9:11 AM

    salam pak bakaq
    terbaik la posting ni,hari tu ada kawan bagitau ,kata dia terserempak dengan bang mat sabu kita dok merayau sorang2 kat puchong,bila dia tanya bang mat dok cari apa disini, dia kata dok cari kawasan nak bagi kat cikgu pa,,,,,hehheheehheheheh.......lawak jer

    ReplyDelete
  6. ASSALAMUALAIKUM
    Kalu BN tersungkur di Putra Jaya, bermakna tumpanya konstantinopal di zaman moden ini,
    bravo HUSAM.

    ReplyDelete
  7. Saja nak tanya, Kadir Syeikh Fadzil jadi calon PAS kat mana?
    Hahaha...

    ReplyDelete
  8. SALAM
    Apa pon parlimen dah pon bubar, kuat kan kerja dekatkan diri pada yang maha kuasa,jauhkan tonjol salahkan sama kita,rapatkan saf kita, nawaitu kita LILLA HI TA"ALA, selawat salam atas junjungan besar Nabi MUHAMMAD SAW,
    YA ALLAH MENANGKAN LAH PAKATAN RAKYAT,KASIHANI LAH AHLI2 PARTI ISLAM SEMALAYSIA YANG IKHLAS BERJUANG KERANA MU! YAALLAH JANGANLAH KAU HUKUM PARTI ISLAM KERANA KESALAHAN PEMIMPIN KAMI,
    GAGALKAN LAH PERENCANAAN MUSUH2 KAMI, UMNO BN.
    YA ALLAH KAMI LEMAH TANPA KEKUATAN DAN KEKUASAAN ENGKAU YAALLAH.
    AMIN YA RABBAL ALAMIN.

    ReplyDelete